Sidvisningar

onsdag 6 november 2013

Till er som vägras SSRI medicin så länge ni fortfarande ammar

Åhh, jag blir så ARG! Läser på Facebook-forumet Läkande föräldrar att många, många kvinnor vägras medicin så länge de ammar. Någon har pratat med två läkare som båda säger nej. Varför resonerar många läkare så här fortfarande??? 

Till er som vägras SSRI medicin så länge ni fortfarande ammar - 
Jag var med om samma sak när min dotter var nyfödd 2006. Den läkare som jag träffade var en kvinna i 35-årsålder som sa att jag behövde börja medicinera och att jag skulle sluta amma därför. Detta gjorde att jag inte ville börja med medicin, utan gjorde det först när min dotter var drygt ett år. Amningen var det enda som jag tyckte funkade bra, som jag tyckte om. I efterhand fick jag veta att jag VISST hade kunnat amma med medicin. Och inför förlossningen med min son fick jag löfte om medicin utskrivet direkt om jag behövde, för att snabbt kunna hämta ut om jag kände av depressionen igen. 
Jag ammade min son 2 år på Paroxetin som jag fortfarande äter. 

Om man säger nej -stå på dig! Gå till en annan läkare! Ska ni ha det som jag hade det, gå och må dåligt så mycket längre än nödvändigt för att de vägrar er en medicin ni behöver! 

Faktiskt är det så att man till och med skriver ut SSRI till gravida, trots att det är något mer osäkert vad gäller biverkningar. För man vet idag att till och med ett foster kan påverkas negativt av att mamman mår dåligt.
När det gäller SSRI när man ammar finns i stort sett inga påvisade biverkningar, mängderna som går ut i modersmjölken är så ytterst små. Däremot vet man med all säkerhet att ett litet barn påverkas negativt av att mamman mår dåligt, och ju snabbare man kan må bra, desto bättre.

Vill du läsa mer om vad jag var med om, läs min bok En mekanisk mamma. Den går att låna från bibliotek om du inte vill köpa boken.

Inga kommentarer: