Sidvisningar

lördag 6 april 2013

Provokativt?

Hittade en artikel på Vårdgivarwebben, Barnhälsovårdsbladet hittade jag en artikel om min bok och Helenas bok.

Blev först lite ledsen över negativa synpunkter:
"..Lindeborgs bok har ett avsnitt om fakta och forskning som inte är bra. Uppgifterna är osorterade och det framgår inte tydligt om forskningsrönen berör få eller många av de som utvecklar en post partum depression. Vissa uppgifter, som de om självmordsrisk och kopplingar till bipolär sjukdom, skulle behöva sättas in i ett sammanhang, för att inte väcka obefogad oro. Referenserna som ges fungerar inte i flera fall; några är för generella och går inte att följa upp, några har hamnat på helt fel plats i texten."


Tyvärr är det ju så att mitt förslag schabblade bort ordningen på fotnoterna, något jag blev helt knäckt över när jag fick hem min nytryckta bok, jag ville inte ens titta i den första veckan. Men till boken hör ett rättelseblad som jag fick ordna med och om/när den trycks om ska ju felen rättas till. 

Men det var detta jag var rädd för, att få synpunkter om att det är slarvigt eller verkar slarvigt i faktakapitlet.. 
Snyft.

Någon kanske blir orolig över fakta om självmordsrisk, det var jag fullt medveten om när jag tog med det.. Det var också mitt syfte till viss del, att provocera lite. Att skriva att många blir bra av sig själva, utan vare sig terapi eller medicinering och att man kommer att må bättre, vad skulle detta ha bidragit med för de nyblivna föräldrar som faktiskt mår riktigt ruttet?


"Lars Häggström är psykiater vid Affecta psykiatrimottagning i Halmstad och har skrivit en bok i ämnet. Han varnar för att ta eventuella tecken på depression efter förlossningen alltför lättvindigt.
– Den vanligaste dödsorsaken bland nyblivna mammor är självmord till följd av en förlossningsdepression. Så det finns alltid en risk. Därför är det extremt viktigt att dessa kvinnor upptäcks och får behandling så snabbt som möjligt. Man brukar säga att mellan 10 och 20 procent av alla gravida kvinnor lider av psykisk ohälsa under eller efter graviditeten. Om man haft depressioner tidigare i livet eller har bipolär sjukdom har man en ökad sårbarhet för att drabbas av förlossningsdepression. Det är inget skäl till att inte skaffa barn, men kvinnan bör vara medveten om risken."

Inga kommentarer: