Sidvisningar

onsdag 30 oktober 2013

Musikhjälpen 2013

Hörde på radio igår om Musikhjälpens tema "Alla tjejer har rätt att överleva sin graviditet", och jag kom på att jag ska vara med! Inte riktigt formulerat mig än, men att för alla som köper min bok direkt från mig skänker jag 50 kr till musikhjälpen?
Jag tar 200 kr inkl frakt för böckerna jag har hemma som jag fått till bra pris, skickar jag efter fler kommer jag eventuellt behöva ta lite mer. 250 inklusive frakt och 50 till musikhjälpen? Svårt att veta hur man ska göra, betala ur egen ficka eller lägga på lite på priset? Halva kostnaden var?
Det är i alla fall ett bra ändamål, hursomhelst. Mödradödligheten är 1000 per 100 000 födslar, jämfört med färre än 19 i t.ex. Sverige och norra Europa. Hade jag levt i ett annat land hade jag antagligen dött vid min förlossning eftersom jag inte öppnade mig. Vid min andra förlossning hade jag antagligen förblödit.

"Tjejer mellan 15 och 20 år löper störst risk att dö i samband med sin graviditet och de vanligaste dödsorsakerna är allvarliga blödningar, infektioner, högt blodtryck och osäkra aborter.
99 procent av alla dödsfall sker i låginkomstländer där det inte finns tillgång till en fungerande mödravård. Hårdast drabbade är länderna i södra Afrika och Sydasien. 
Fattigdom, brist på information och långa avstånd till sjukhus är vanliga anledningar till att många kvinnor i låginkomstländer föder i hemmet ochmindre än hälften får hjälp av en utbildad barnmorska vid förlossningen. Utan rätt vård kan en kvinna förblöda på två timmar."

Inga kommentarer: