Sidvisningar

söndag 27 oktober 2013

Inslag i Nyhetsmorgon om förlossningsdepression

Så blev det ett nytt inslag i media om förlossningsdepression, intervju med Linda Engeroth som är en av de kvinnor som deltar med sin berättelse i min bok "En mekanisk mamma".
Jag tycker intervjun var bra, det är viktigt att kvinnor som drabbas får komma till tals även om man naturligtvis inte hinner med allt i ett kort inslag.
I den andra delen av inslaget deltog en psykoterapeut - Elisabeth Serrander - från kliniken Mama Mia, hon svarade bland annat på tittarnas frågor. Ebba Kleberg von Sydow var också med i inslaget.

Kanske var hon inte en människa jag spontant kände att jag själv hade velat anförtro mig åt, den här psykoterapeuten. Men sedan fick jag reda på att hon är en av de professionella som behandlat en kvinna som är med i den slutna Facebook-gruppen läkande föräldrar. Och att hon gjort den här mamman X väldigt illa.
Hon hade sagt till X att hennes dotter skulle bli förstörd och att det var dottern som själv skulle få sitta hos psykolog om 20 år.
HUR kan man säga så till en mamma med förlossningsdepression, som anförtror sig om hur hon mår, över relationen till bebisen? Som att det dåliga samvetet inte är tillräckligt som det är? Obegripligt.

I inslaget med Linda framgår med all tydlighet att döden var ett alternativ, en utväg ur mörkret. Och förlossningsdepression ÄR en vanlig orsak till självmord bland nyblivna mammor. Tänk om ett sådant här bemötande får en människa att tippa över kanten, i dubbel bemärkelse? En siffra i statistiken bara för läkaren?
Det är ett misslyckande varje gång för sjukvården. Och en tragedi svårt att förstå för en familj och vänner.

Inga kommentarer: