Sidvisningar

torsdag 27 februari 2014

Förlossningsskador

Hälften av alla kvinnor som föder barn vaginalt får en förlossningsskada. Läs mer här.
Att föda barn är naturligt, men att så många ska få problem av varierande omfattning är långt ifrån normalt, det är oacceptabelt! Barnet ska inte skadas vid förlossningen, men det ska inte mamman heller behöva.
Jag har fött två barn. Och genomgått 2,5 förlossningar kan man säga. Min andra förlossning var vaginal fram tills dess att man inte kunde få ut sonen som mådde dåligt med sugklocka, då blev jag urakut snittad.
Jag hade hemorojder som blödde i flera år efteråt och kunde inte kissa själv. Jag fick snyta mig samtidigt, då rann det sakta ut. Min son är snart 5 år och jag kan ibland inte resa mig ur en stol utan att kissa på mig lite. Kissnödig blir jag toksnabbt och kan inte alltid planera. Gaser i magen är också svårare att kontrollera, och det är rätt genant att råka fisa om man t.ex går och pratar med en kollega.
Det är ändå dessa relativt lindriga besvär som gör att jag kan förstå våndan av att ha värre problem, långt värre. Det är ju frågan om handikapp här.

Inga kommentarer: