Sidvisningar

torsdag 24 januari 2013

Trebarns-trend?

Trenden med att skaffa tre barn har även nått Färjestaden där jag bor. Hör om den och den som väntar barn igen..

Trenden har kanske redan passerat i de större städerna, för jag läser om den ena kändisen efter den andra som skaffar både 4:e och 5:e barnet.

Att skaffa tre barn är för egen del alldeles kollosalt uteslutet. Jag har genomgått två kejsarsnitt och skulle automatiskt få det en tredje gång, men jag skulle aldrig orka ett barn till, varken fysiskt eller psykiskt. Och jag fyller 40 år i år.

Och ändå finns inom mig en liten, liten knopp av längtan som skulle kunna börja blomma om min man hade tjatat på mig om barn nummer tre.

"Ja, det kommer aldrig hända", sa han när vi pratade om detta igår. Och jag är lättad, för ett barn till vore helt klart mot bättre vetande. Jag slipper ens fundera på saken, klipper av.
Jag får lukta på andras små blommor istället.
(Mannen tjatar däremot om 40-årsfest..)

Inga kommentarer: