Sidvisningar

fredag 24 april 2015

Det egna immunförsvaret..

Sen jag fick barn för snart 9 år sedan är jag JÄMT sjuk. Jag åker på allt som går för tillfället plus lite till (utom vinterkräksjuka, där har vi nog tur familjen och jag, kanske tillhör den andel av befolkningen som är immun). När dottern föddes efter den extremt långdragna förlossningen var det som att mer än psyket kollapsade: styrkan i kroppen, friskheten. Jag var jättevältränad innan, hade väl en förkylning en gång om året kanske. Smärttröskeln sänktes också, jag blev pipig. Så kan det vara sa en läkare, att extrem och långdragen smärta påverkar oss. Kommer ihåg när jag opererade tån några månader efter förlossningen och tårarna trillade när doktorn satte bedövningen. Jag är rädd för smärta och upplever smärta mer nu, inbillat eller fysiskt vet jag inte.
Kan det vara så? Att sorg och dåligt mående sänker immunförsvaret rent fysiskt?
 Ja, jag tror definitivt att kropp och själ hänger ihop. Men hur ska man nu stärka immunförsvaret igen? Jag ska försöka ta tag i träningen, äntligen när Wellness nu öppnar ett stenkast (hmfr, ja, ett ganska långt stenkast, men 1 km..) från där jag bor.

1 kommentar:

Jenny sa...

Så är det absolut! Depression sänker immunförsvaret! Du blir mer mottaglig. Jag drabbades också av förlossningsdepression. Jag tror det mest är tiden som kan stärka immunförsvaret igen. För varje infektion stärks det ju.

Och det här med att kroppen inte alls känns igen. Så sant! Min dotter är nu 1,5 år och det känns som jag åldrats 10 år sen innan graviditeten. Mer smärta, stelhet, trötthet. Graviditetsövervikt och förlossningsdepression/utmattning hjälper väl inte detta direkt.

Kika kärna in på min blogg: https://samtidsfilosofen.wordpress.com/