Sidvisningar

tisdag 28 mars 2017

Laboon

Får väl fortsätta i den här bloggen även om jag tänker mig en bok och filmblogg egentligen nu..

Det finns ju så oändligt många bra böcker jag läst och filmer jag sett! Tänk om jag hade skrivit om alla dem sedan tonåren! Ja ja, Bättre sent än aldrig?

Just nu läser jag tre böcker samtidigt.
Senast utlästa bok är Laboon av Henrik Tord.

Om svåra relationer och om lätta. Om sorg och saknad.
I Thailand befinner sig en man på flykt från kriminalitet i Sverige. Hans 11-årige son, som bott i fosterhem under hela sin uppväxt, är på tillfälligt besök. Båda skadade av sitt förflutna på olika sätt, oförmögna att vilja eller kunna nå varandra.
Samtidigt finns familjen med den hett efterlängtade, äskade sonen, också 11 år.

Så kommer tsunamin och ödet för pojkarna samman då mannen på flykt ser sin chans att försvinna för gott. Men då kan inga vittnen finnas kvar..

Jag gillar Tords sätt att skriva, att hoppa mellan händelser. Och de lätt övernaturliga, krypande undertonerna är alldeles lagom för att skapa en obehaglig känsla genom boken.

"Don´t look into the mangrove."

Inga kommentarer: