Sidvisningar

söndag 3 mars 2013

Omvårdnaden kring den nyblivna mamman

Jag fick ett mejl från en kvinna om hur förlossningsvården är här i Sverige, detta är utdrag ur hennes mejl, vi har skickat några fram och tillbaka, mycket intressant:

"Tänk om det är just det som är den grundläggande orsaken till depression hos den svenska nybliven mamman? I Sverige ligger fokus alltid och uteslutande på barnet och mamman kommer i andra hand, lämnas ensam till sitt öde, som en mekanisk förlossningsapparat. Mamman nonchaleras och ofta hennes mående tas inte tillräckligt hänsyn till . Det var min egen erfarenhet när jag födde min dotter i Sverige, så jag vet vad jag pratar om. Har fött barn i annat land också, det var en helt annat (och mycket bättre) upplevelse. 

Graviditet anses som något helt naturligt här i Sverige; nej det är det inte! I själva verket det är en av de värsta stress moment i en människas liv!. 

Lär sjukvården att lägga lika mycket fokus på barnet OCH föräldrarna och depressions antal kommer garanterat att sänka rejält! Bekräfta mamman, ge mer psykiskt stöd,så att hon känner trygghet. Lämna inte henne helt ensam efter förlossning, och ta inte för givet att hon kommer att be om hjälp. Fråga regelbundet hur hon mår och var uppmärksam.
Förlossning är som en idrottstävling på Elitnivå och man behöver coachning och uppmuntring! 

Jag är fransyska och har fött barn både här och i Frankrike, så jag har en hel del att berätta/ jämföra. Har dessutom rötter i Marocko och där är det också rätt annorlunda när det gäller förlossning och vård. Jag vet inte om ett mejl skulle räcka med allt jag har som snurrar i huvudet. 
Jag tror tyvärr inte att Sverige har bästa vård i världen, för att bra vård är minst IQ + EQ+ Technology. Och den EQ delen är det allvarligt brist på den tycker jag men det är mycket som är mycket bra, definitivt! De är mycket kunniga i Sverige men glömmer ofta människan bakom symptomen ;)..
Det bästa vore om de importerade det goda hos andra kulturer och exporterade deras "pragmatiska" kunskapen till andra?"


Inga kommentarer: